„Különösen a nők (…) akik egymás közt is megkülönböztetik magukat – azért mindegyik más ruhát vesz fel, mint a többiek, miután azonban ez a többieknek is eszébe jut, ők is másféle ruhát vesznek fel, mire ismét egyformán néznek ki. Ezt a folyamatosan ismétlődő jelenséget nevezzük divatnak…”
Karinthy Frigyes
Széles körben elterjedt az a nézet, hogy a divat az öltözködésről és a külsőségekről szól, amelynek nincs lényege. Holott szociológiai és szociálpszichológiai szempontból igencsak lényeges az egyén és a társadalom kapcsolatának folyamatában, alakulásában. Régebbi időkben a ruha divatjára volt egy nagyon jó szó, a módi. Sajnos mára ez a kifejezés teljesen eltűnt a köznyelvből.
Ha tudományos szempontból közelítjük meg, inkább a széles kört érintő népszerű és középtávú jelenségnek tekintjük a divatot. Mindig is társadalmi tény volt, amihez igazodni kellett valamilyen módon; amit egy bizonyos réteg vagy közösség hozott létre. Eszerint pedig nagyon sok területe vizsgálható…
Ebben a rovatban igyekszem majd olyan írásokat közölni, amik világosabbá teszik a divat, a társadalom és az egyén egymásra gyakorolt hatását. Arra is próbálok majd rávilágítani, hogy a divaton belül a módi terjedése, alakulása is vizsgálható folyamatokkal, elméletekkel.
(A továbbiakban tehát a módi kifejezés az öltözködés divatját hivatott jelenteni, míg a divat a társadalom és az egyén kapcsolatának, folyamatának jelenségeit.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése