2010. november 18., csütörtök

A kifizetődő divat

A gazdasági válságot egyes szakemberek tagadják, mások elismerik. És vannak, akik meggazdagodnak belőle. A Tőzsdecápák Gordon Gekkoja is így tett. Viszont nem csak a tőzsde az egyetlen iparág, ahol kifizetődik a válságra való építés.


A II. világháború utáni állapotokat nehéz volt felszámolni, és a nők ismét nők akartak lenni. Ezt a vágyat teljesítettek Christian Dior: a new look a nőiességet helyezte előtérbe a háború szorgos-dolgos nőjével szemben. Az A-vonalú, térdig vagy térd alá érő szoknyák derékban végződtek, hozzá szűk zárt felsőt viseltek, amit csak alkalmi viselethez cseréltek dekoltált darabokra.


A 2008-2009-es válságot eljövetelét már 2006-ban is érezni lehetett, amire a filmipar reagált leggyorsabban, még a kicsúcsosodás előtt. 2007 júliusában mutatták be a Mad Men (Reklámőrültek) című amerikai sorozatot.
A boldog békeidők (1950-es évek) felgyorsuló fejlődése, a
professzionalizáció, a feminizmus és a semmittevés egyvelege „megnyugtatja” a válságot megélő embereket.



Aztán lassan a divatipar is reagált. Ha számításba vesszük, hogy a 2010/11 őszi téli kollekciók már tavaly ilyenkor elkészültek, azt mondhatjuk, hogy a divat pont időben válaszolt a válság hívó szavára. És ezeket a válaszokat most viseljük. Az újra megjelenő new look, a military, a bohókás, szabadságot hirdető ’70-es évek, de még a minimalizmus extra változata is mind-mind a pénzügyi történések hatására lett újra vagy újonnan divat. Ugyanazokat az ismérveket látjuk, amik a sorozatban is megjelennek: harcoló feminizmus, new look-os semmittevés, és még sorolhatnám!



Louis Vuitton



Zac Posen



Állítólag a válságból lassan kilábal a világ, de a divatban még érezni fogjuk hatását. Hogy hogyan, az nemsokára kiderül!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése